23. 4. 2025 je Državni zbor zaradi odložilnega veta Državnega sveta ponovno odločal o predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (ZZDej-N), pri čemer je Državni zbor predlog zakona ponovno potrdil (sprejel). Novela ZZDej-N še ne velja, saj začne veljati 15. dan po objavi v Uradnem listu RS (pričakuje se, da bo to v naslednjih dneh).
Novela ZZDej-N, katere besedilo je v celoti dostopno na tej povezavi, med drugim spreminja ureditev pridobitve dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti in koncesije. V nadaljevanju podajamo povzetek noveliranih zakonskih določb, pri čemer za celovito razumevanje predlagamo, da si člani preberejo celotno besedilo členov. V sklepnem delu tega prispevka pa so zelo strnjeno povzete obveznosti zasebnih izvajalcev zdravstvene dejavnosti oz. koncesionarjev glede uskladitve z ZZDej-N.
Nekatere določbe ZZDej-N so sporne z vidika ustavnosti, zaradi česar so številni deležniki že napovedali vložitev pobude oziroma zahteve za presojo njihove ustavnosti. Tudi Zbornica je že pristopila k pripravi podlag za ustavno presojo posameznih spornih rešitev novele zakona. Ne glede na navedeno poudarjamo, da bo ureditev po ZZDej-N po poteku 15-dnevnega roka od objave v Uradnem listu veljala, razen če bi Ustavno sodišče zadržalo izvrševanje posamezne določbe zakona oz. jo razveljavilo.
Dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti
Že po do sedaj veljavni ureditvi je moral imeti vsak izvajalec zdravstvene dejavnosti (npr. s.p., d.o.o., zavod, javni zdravstveni zavodi) dovoljenje Ministrstva za zdravje za opravljanje zdravstvene dejavnosti, pri čemer je pregled pogojev za pridobitev dovoljenja na podlagi trenutno veljavnega ZZDej (brez novele ZZDej-N) dostopen na naši spletni strani: https://www.zdravniskazbornica.si/pravne-svetovanje/koristne-informacije/dovoljenje-za-opravljanje-zdravstvene-dejavnosti.
Novela ZZDej-N prinaša določene novosti. Tako spremenjeni četrti odstavek 3. člena ZZDej, ki določa pogoje za pridobitev dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti, določa, da mora izvajalec zdravstvene dejavnosti izpolnjevati naslednje pogoje (povzetek določbe, z odebeljenim tiskom poudarjamo novosti, ki jih prinaša ZZDej-N):
- ima določenega odgovornega nosilca zdravstvene dejavnosti, ki je pri izvajalcu zaposlen za polni delovni čas ali za krajši delovni čas, sorazmerno glede na predviden obseg opravljanja zdravstvene dejavnosti, vendar ne manj kot osem ur tedensko, razen v primeru izvajalca zdravstvene dejavnosti, ki je fizična oseba, ko je sam izvajalec zdravstvene dejavnosti odgovorni nosilec zdravstvene dejavnosti (op. pri javnih zdravstvenih zavodih ZZDej-N vzpostavlja domnevo, kdo se šteje za odgovornega nosilca – strokovni direktor),
- ima ustrezno usposobljene/izobražene zdravstvene (so)delavce,
- ima prostore in opremo, ustrezno za opravljanje zdravstvene dejavnosti, za katero se izdaja dovoljenje,
- je vključen v enotni zdravstveno-informacijski sistem, ki je organiziran na nacionalni ravni v skladu z zakonom, ki ureja zbirke podatkov s področja zdravstvenega varstva, (op. obveznost vključitve v enotni zdravstveno-informacijski sistem velja že po sedaj veljavnem Zakonu o zbirkah podatkov s področja zdravstvenega varstva, dodatnem informacije o vključitvi v sistem e-zdravje dobite pri NIJZ).
- ima urejeno zavarovanje poklicne odgovornosti za odgovornega nosilca zdravstvene dejavnosti in zdravstvene (so)delavce, ki bodo pri njem opravljali zdravstvene storitve,
- mu ni s pravnomočno odločbo prepovedano opravljanje zdravstvene dejavnosti,
- poda pisno izjavo, s katero se zaveže, da se bo v primeru razglasitve izrednega ali vojnega stanja oziroma ob aktiviranju državnega načrta zaščite in reševanja zaradi naravnih in drugih nesreč odzval na poziv ministrstva, pristojnega za zdravje, k sodelovanju v skladu s kadrovskimi zmogljivostmi, ki jih obsega to dovoljenje.
Izvajalec zdravstvene dejavnosti mora pogoje iz 3. in 6. točke izpolniti pred izdajo dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti, pogoje iz 1., 2., 4., 5. in 7. točke pa najpozneje z dnem začetka opravljanja zdravstvene dejavnosti. Izvajalec zdravstvene dejavnosti mora pogoje iz tega člena izpolnjevati ves čas opravljanja zdravstvene dejavnosti. Vsako spremembo podatkov, ki so navedeni v izreku dovoljenja, mora izvajalec v 15 dneh od njenega nastanka posredovati Ministrstvu za zdravje.
Novela ZZDej-N pa poleg dodatnih pogojev za pridobitev dovoljenje in novih razlogov za odvzem dovoljenja določa tudi, da AJPES pri subjektih, ki imajo v poslovnem registru vpisano zdravstveno dejavnost, najpozneje v treh mesecih od uveljavitve ZZDej-N pri Ministrstvu za zdravje preveri, ali za v poslovni register vpisano zdravstveno dejavnost obstaja dovoljenje za opravljanje zdravstvene dejavnosti. Če ugotovi, da dovoljenje ali odločba ne obstaja, AJPES pri navedenem subjektu po uradni dolžnosti izvede postopek izbrisa te zdravstvene dejavnosti iz poslovnega registra.
Podrobneje o pogojih glede odgovornega nosilca
Za odgovornega nosilca zdravstvene dejavnosti novela ZZDej-N ohranja pogoja za samostojno opravljanja dela v zdravstveni dejavnosti ter nekaznovanosti za nekatera kazniva dejanja (potrdilo iz kazenske evidence), pri čemer dodaja še dodatni pogoj najmanj dve leti delovnih izkušenj po izpolnitvi pogojev za samostojno opravljanje dela v zdravstveni dejavnosti, in sicer z vodenjem ali sodelovanjem v zdravstvenem timu.
Podrobneje o pogojih glede prostorov in opreme
Glede opreme in prostorov, v katerih se opravlja dejavnost, novela ZZDej-N ohranja zahtevo po pregledu opreme in prostorov, pri čemer dodaja, da komisija Ministrstva za zdravje, ki opravi pregled prostorov, po pregledu prostorov izda mnenje, ki predstavlja verifikacijsko listino, ki velja 15 let. ZZDej-N torej mnenje komisije omejuje s časovno veljavnostjo 15 let, pri čemer je v nadaljevanju določbe urejeno:
- Kadar namerava izvajalec zdravstvene dejavnosti zdravstveno dejavnost opravljati v prostorih in z opremo, za katero obstaja veljavna verifikacijska listina za to oziroma sorodno vrsto zdravstvene dejavnosti, pri čemer v prostorih in na opremi od izdaje mnenja ni bilo bistvenih sprememb, kar izvajalec dokazuje s pisno izjavo in fotografijami, se šteje, da izvajalec izpolnjuje pogoje glede prostorov in opreme, in se verifikacija opravi po poteku veljavnosti verifikacijske listin.
- Izvajalec zdravstvene dejavnosti najmanj štiri mesece pred potekom veljavnosti verifikacijske listine na Ministrstvo za zdravje vloži vlogo za podaljšanje veljavnosti verifikacije (ponovni ogled prostorov in opreme).
Prehodne določbe ZZDej-N glede dovoljenj za opravljanje zdravstvene dejavnosti
Novela ZZDej-N nalaga Ministru za zdravje, da v 12 mesecih od uveljavitve zakona sprejme tudi podzakonske akte, ki bodo podrobneje uredili posamezne pogoje glede pridobitve dovoljenja (kader, prostori in oprema za opravljanje posamezne vrste zdravstvene dejavnosti ter postopek verifikacije).
ZZDej-N vsebuje tudi prehodne določbe, ki so namenjene ureditvi vprašanj, kako in v kolikšnem času se morajo izvajalci zdravstvene dejavnosti, ki že imajo dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti po dosedanji zakonodaji, uskladiti s spremenjeno zakonodajo (ZZDej-N). Tako 46. člen ZZDej-N določa, da izvajalci zdravstvene dejavnosti, ki so pridobili dovoljenje za opravljanje zdravstvene dejavnosti pred uveljavitvijo ZZDej-N, in zasebni zdravstveni delavci, vpisani v register zasebnih zdravstvenih delavcev pred uveljavitvijo ZZDej-N, morajo v 12 mesecih od uveljavitve ZZDej-N, predložiti dokazila o izpolnjevanju pogojev iz 1., 4., 5. in 7. točke spremenjenega četrtega odstavka 3.a člena zakona. Ne glede na prejšnji stavek se predložitev dokazila o ustrezni informacijski in telekomunikacijski tehnologiji ne zahteva za izvajalce zdravstvene dejavnosti ali zasebne zdravstvene delavce, za katere NIJZ obvesti Ministrstvo za zdravje, da so vključeni v centralni informacijski sistem, Ministrstvo za zdravje pa ta podatek objavi na osrednjem spletnem mestu organov državne uprave.
Navedeni izvajalci zdravstvene dejavnosti in zasebni zdravstveni delavci vlogo za verifikacijo prostorov in opreme vložijo v naslednjih rokih:
- v 12 mesecih od uveljavitve predpisa iz spremenjenega dvanajstega odstavka* 3.a člena tega zakona za prostore in opremo, verificirano do 31. decembra 2000;
- v 18 mesecih od uveljavitve predpisa iz spremenjenega dvanajstega odstavka *3.a člena tega zakona za prostore in opremo, verificirano do 31. decembra 2006;
- v 24 mesecih od uveljavitve predpisa iz spremenjenega dvanajstega odstavka 3.a člena tega zakona za prostore in opremo, verificirano do 31. decembra 2012;
- v 30 mesecih od uveljavitve predpisa iz spremenjenega dvanajstega odstavka* 3.a člena tega zakona za prostore in opremo, verificirano po 1. januarju 2013.
*Pojasnilo zbornice: Predpis (tj. pravilnik), ki bo podrobneje uredil pogoje in postopek glede prostorov in opreme v skladu z novelo ZZDej-N, še ni bil sprejet, zato rok še ni začel teči.
Prenehanje opravljanja zdravstvene dejavnosti in obveznosti pred prenehanjem
ZZDej-N dodaja nov 3.č člen, ki ureja postopek prenehanja opravljanja zdravstvene dejavnosti.
Izvajalec zdravstvene dejavnosti o predvidenem prenehanju opravljanja zdravstvene dejavnosti obvesti paciente in ministrstvo, pristojno za zdravje, najmanj 90 dni pred predvidenim prenehanjem opravljanja zdravstvene dejavnosti, pri čemer ministrstvu, pristojnemu za zdravje, predlaga tudi izvajalca zdravstvene dejavnosti, ki bo nadaljeval zdravstveno obravnavo pacientov in prevzel njihovo zdravstveno dokumentacijo v fizični in elektronski obliki (v nadaljnjem besedilu: prevzemnik zdravstvene dokumentacije).
Na podlagi obvestila ministrstvo po uradni dolžnosti začne postopek za odvzem dovoljenja za opravljanje zdravstvene dejavnosti in v odločbi o odvzemu dovoljenja določi prevzemnika oziroma prevzemnike zdravstvene dokumentacije in rok, do katerega izvajalec zdravstvene dejavnosti prevzemnikom zdravstvene dokumentacije preda vso zdravstveno dokumentacijo. Če pacient pred predajo dokumentacije izbere drugega izvajalca zdravstvene dejavnosti in o tem obvesti izvajalca zdravstvene dejavnosti, ki bo prenehal z opravljanjem zdravstvene dejavnosti, ta ne glede na določitev prevzemnika zdravstvene dokumentacije zdravstveno dokumentacijo pacienta preda novo izbranemu izvajalcu zdravstvene dejavnosti. Kadar prevzemnik zdravstvene dokumentacije ni določen, zdravstveno dokumentacijo najpozneje v 15 dneh po obvestilu ministrstva prevzame NIJZ. Prevzemnik zdravstvene dokumentacije v 15 dneh od prevzema obvesti pacienta o prevzemu njegove zdravstvene dokumentacije, zagotovi ustrezno hrambo in zavarovanje ter nosi stroške hrambe in zavarovanja zdravstvene dokumentacije.
Koncesija za opravljanje zdravstvene dejavnosti
Razmejitev prihodkov iz koncesijske dejavnosti in samoplačniških storitev
Spremenjeni 3. člen med drugim določa, da se zdravstvene storitve, ki jih izvajajo koncesionarji v okviru koncesijske dejavnosti, izvajajo na nepridobiten način in z namenom varstva integritete namensko zbranih sredstev tako, da presežek prihodkov nad odhodki ta javni zavod oziroma koncesionar porabi za opravljanje in razvoj zdravstvene dejavnosti, in sicer za investicije v prostore in opremo, za stroške usposabljanja in stalnega izpopolnjevanja ter plač zaposlenih ali za tekoče stroške poslovanja. Podrobnejša navodila v zvezi z razmejitvijo vrst prihodkov in odhodkov po opravljenih storitvah v okviru javne zdravstvene službe in tržne dejavnosti, ki jo opravljajo javni zdravstveni zavodi in koncesionarji, določi minister za zdravje. Skladno s 45. členom ZZDej mora ta navodila minister za zdravje določiti v 4 mesecih od uveljavitve ZZDej-N (rok je instrukcijski).
Prepoved pravnega prometa s koncesijami in vezanost koncesije na izvajalca zdravstvene dejavnosti ter dejanskega lastnika
Že po do sedaj veljavnem ZZDej koncesija ni bila predmet dedovanja, prodaje, prenosa ali druge oblike pravnega prometa, pri čemer novela ZZDej-N 42. člen ZZDej spreminja tako, da je
- Koncesija vezana na izvajalca zdravstvene dejavnosti, njegov pravni status in dejanskega lastnika v času izdaje koncesijske odločbe. Če se pravni status oziroma dejanski lastnik* izvajalca zdravstvene dejavnosti v času trajanja koncesijskega razmerja spremeni, se koncesija odvzame.
- Koncesija vezana na obseg podeljene koncesijske dejavnosti, kot je določen s koncesijsko odločbo. Koncesionar lahko izvaja zdravstveno dejavnost izven obsega podeljene koncesijske dejavnosti le kot tržno dejavnost v skladu z dovoljenjem za opravljanje zdravstvene dejavnosti in v skladu s pogoji iz 3., 4. in 5. točke drugega odstavka 31. člena tega zakona.
*Dejanski lastnik je fizična oseba, ki je končni lastnik koncesionarja ali ga nadzira ali kako drugače obvladuje, ali fizična oseba, v imenu katere se vrsta zdravstvene dejavnosti, ki je predmet koncesije, opravlja. Ponudnik na javnem razpisu za koncesijo mora v ponudbi za dodelitev koncesije navesti tudi osebno ime dejanskega lastnika, kar je v primeru izbire ponudnika del koncesijske odločbe.
Spremenjeni pogoji za pridobitev in opravljanje koncesijske dejavnosti
28. člen ZZDej-N spreminja dosedanje besedilo 44.č člena ZZDej tako, da so sedaj določeni sledeči pogoji za pridobitev koncesije in opravljanje koncesijske dejavnosti – ponudnik mora za pridobitev in opravljanje koncesije izpolnjevati naslednje pogoje (povzetek določbe, z odebeljenim tiskom poudarjamo novosti, ki jih prinaša ZZDej-N):
1. ima dovoljenje za opravljanje vrste zdravstvene dejavnosti, ki je predmet koncesije,
2. ima zaposleno najmanj takšno število zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev, katerih plačilo zagotavlja obvezno zdravstveno zavarovanje, (op. do novele ZZDej-N je lahko koncesionar koncesijske storitve izvajal tudi z delavci, s katerimi ni imel sklenjene pogodbe o zaposlitvi, ampak drugo primerno pogodbo, npr. Podjemno pogodbo, zdaj bo to dopustno le izjemoma za primer začasnega nadomeščanja koncesionarja oziroma pri njem zaposlenih)*
3. mu v zadnjih petih letih ni bila odvzeta koncesija iz razlogov iz prvega odstavka 44.j člena tega zakona, razen kadar je odvzem posledica prenosa koncesije ali spremembe dejanskega lastnika, ali odvzeto dovoljenje za opravljanje dejavnosti iz razlogov iz prvega odstavka 3.b člena tega zakona,
4. odgovornemu nosilcu zdravstvene dejavnosti v zadnjih petih letih ni bil izrečen ukrep pristojne zbornice ali strokovnega združenja zaradi kršitev v zvezi z opravljanjem poklica, o čemer predloži potrdilo pristojne zbornice ali strokovnega združenja oziroma koncedentu z izjavo dovoljuje, da pri teh nadzornih organih opravi potrebne poizvedbe,
5. z nadzorom iz prvega odstavka 76. člena tega zakona niso odrejeni ukrepi za odpravo kršitev glede opravljanja zdravstvene dejavnosti zaradi ugotovljenega resnega ogrožanja zdravja ali življenja pacienta v zadnjih petih letih od vložitve ponudbe,
6. pri ponudniku ne obstojijo izključitveni razlogi, ki veljajo za ponudnike v postopkih oddaje javnih naročil.
Navedene pogoje mora ponudnik izpolnjevati že ob vložitvi ponudbe, koncesionar pa celotno obdobje podelitve koncesije.
Spremembe podatkov iz koncesijske pogodbe, ki so povezane z izpolnjevanjem pogojev iz 44.č člena tega zakona, koncesionar v 15 dneh od njihovega nastanka sporoči koncedentu, koncedent pa ZZZS, ki v enem mesecu od obvestila o spremembi uskladi pogodbo o financiranju koncesijske dejavnosti s spremenjeno koncesijsko odločbo oziroma koncesijsko pogodbo. Do uskladitve pogodbe o financiranju koncesionar v neusklajenem delu, ki se nanaša na program koncesijske dejavnosti, ne sme začeti z opravljanjem zdravstvene dejavnosti glede na nov predmet koncesije, njeno financiranje pa ni dopustno.
*Če tekom izvajanja koncesije pride do zmanjšanja števila zaposlenih zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev, koncedent izda spremembo koncesijske odločbe, s katero zmanjša obseg programa podeljene koncesije.
Vsebina koncesijske odločbe in pogodbe
Spremenjeni 44.d člen ZZDej določa spremenjene pogoje za izbiro koncesionarja, spremenjeni 44.e člen ZZDej pa določa vsebino koncesijske odločbe, in sicer bo le-ta po novem vsebovala (povzetek določbe, z odebeljenim tiskom poudarjamo novosti, ki jih prinaša ZZDej-N):
V koncesijski odločbi se poleg izbranega ponudnika (izvajalca zdravstvene dejavnosti) in odgovornega nosilca zdravstvene dejavnosti, vrste zdravstvene dejavnosti, ki je predmet koncesije, navedejo najmanj tudi obseg koncesijske dejavnosti (op. pred ZZDej-N: predviden obseg), območje iz prve alineje prvega odstavka 44.a člena (op. območje opravljanja koncesijske dejavnosti), lokacija izvajanja koncesijske dejavnosti, obdobje, za katerega je podeljena koncesija, ter rok, v katerem ponudnik podpiše koncesijsko pogodbo, in rok, v katerem začne opravljati koncesijsko dejavnost
31. člen ZZDej spreminja 44.f člen, ki ureja vsebino koncesijske pogodbe. Tako se bo skladno s spremenjenim 44.f členom v koncesijski pogodbi moralo urediti večji obseg vprašanj. Med drugim bosta s koncesijsko pogodbo koncedent in koncesionar morala urediti:
- območje opravljanja koncesije (to območje se na primarni ravni zdravstvene dejavnosti šteje ena ali več samoupravnih lokalnih skupnosti, na sekundarni ravni zdravstvene dejavnosti pa posamezna zdravstvena regija) in lokacijo opravljanja koncesijske dejavnosti,
- omejitev, da se koncesijski program izvaja le z zdravstvenimi delavci in zdravstvenimi sodelavci, zaposlenimi pri koncesionarju, razen za primer začasnega nadomeščanja koncesionarja oziroma pri njem zaposlenih, ko se lahko sklene podjemna pogodba z zdravstvenim delavcem ali zdravstvenim sodelavcem, zaposlenim pri izvajalcu zdravstvene dejavnosti v ali izven mreže javne zdravstvene službe, javnim zavodom ali z zasebnim zdravstvenim delavcem iz 35. člena tega zakona, ne pa z zdravstvenim delavcem ali zdravstvenim sodelavcem, ki posluje kot samostojni podjetnik posameznik,
- obveznost koncesionarja, da vodi ločene računovodske evidence in poroča v skladu s prvim in drugim odstavkom 44.h člena tega zakona*,
- obveznost koncesionarja, da zagotovi hrambo zdravstvene dokumentacije pacientov in krije morebitne stroške te hrambe,
- obveznost koncesionarja ter zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev, zaposlenih pri njem, da se vključijo v program zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva, če gre za zdravstveno dejavnost, ki se izvaja v okviru neprekinjenega zdravstvenega varstva, (op. do sedaj veljavna ureditev je obveznost vključevanja v NZV izrecno določala zgolj za koncesionarja; ne pa tudi za zdravstvene (so)delavce, ki so zaposleni pri koncesionarju, pri čemer je dolžnost vključevanja v NZV podrobneje urejena v novem 51.a členu ZZDej)
- obveznost koncesionarja, da sprejema vse paciente, ki pri njem uveljavljajo pravico do zdravstvene storitve iz obveznega zdravstvenega zavarovanja, ne glede na njihovo zdravstveno stanje, pri čemer take paciente v primeru obstoja čakalne dobe uvrsti na čakalni seznam v skladu z zakonom, ki ureja naročanje in upravljanje čakalnih seznamov, oziroma odkloni v primeru preseganja povprečnega števila opredeljenih v skladu s predpisi, ki urejajo zdravstveno zavarovanje,
- način zagotavljanja nadomeščanja med začasno odsotnostjo koncesionarja ter zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev, zaposlenih pri njem, vključno za primer vključevanja v program zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva, in obveznost obveščanja pacientov o tem,
- obveznost koncesionarja, da storitve iz tržne dejavnosti opravlja v času, ki ni namenjen koncesijski dejavnosti, razen kadar je tržni del storitve mogoče opraviti istočasno oziroma s standardom, ki presega s predpisi s področja zdravstvenega zavarovanja priznani standard (npr. uporaba nadstandardnega materiala v primeru storitve iz obveznega zdravstvenega zavarovanja), pri čemer se ordinacijski čas, namenjen opravljanju tržne dejavnosti, določi v ceniku, ki ga objavi na svojih spletnih straneh in na vidnem mestu v čakalnici oziroma svojem običajnem oglasnem mestu,
- meritev dnevne delovne obremenitve zaposlenih za zdravstvene storitve, ki so predmet koncesije,
- obveznost koncesionarja, da na zahtevo koncedenta naroči zunanjo revizijo vodenja ločene računovodske evidence glede opravljanja koncesijske dejavnosti, ki se izvede na stroške koncesionarja.
*Prvi in drugi odstavek 44.h člena ZZDej določata, da koncesionar mora voditi ločene računovodske evidence po posameznih dejavnostih. Pri razporejanju posrednih stroškov koncesionar uporablja sodila, ki temeljijo na aktivnostih, ki te stroške povzročajo. Če teh aktivnosti ni mogoče določiti, za delitev posrednih stroškov uporabi sodila na podlagi deleža neposrednih stroškov. Ustreznost sodil za razmejevanje stroškov iz tega odstavka nadzira Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije. Koncesionar do 31. marca vsako leto ministrstvu za zdravje posreduje izkaz poslovnega izida za preteklo leto in v njem ločeno prikaže prihodke in odhodke iz koncesijske dejavnosti. Koncesionar na zahtevo koncedenta v roku, ki mu ga določi koncedent, poroča o svojem finančnem poslovanju v delu, ki se nanaša na opravljanje koncesijske dejavnosti.
Vsebina pogodbe med koncesionarjem in ZZZS
Spremenjeni 44.f člen ZZDej v 5. odstavku ureja pogodbo med koncesionarjem in ZZZS, pri čemer določa, da pogodba vsebuje najmanj:
1. način izvajanja in financiranja obsega programa koncesijske dejavnosti, in sicer razdelano po vrstah zdravstvene dejavnosti in vrstah zdravstvenih storitev zdravstvene dejavnosti, kot to določa predpis iz tretjega odstavka 3.a člena tega zakona, ki jih koncesionar zagotavlja za zavarovane osebe,
2. načrtovano vrednost programa zdravstvenih storitev in izhodiščne cene zdravstvenih storitev po vrstah in podvrstah zdravstvene dejavnosti in kalkulativnih elementih, kot to določajo predpisi s področja zdravstvenega zavarovanja,
3. okvirno načrtovano vrednost programa zdravstvenih storitev po vrstah in podvrstah zdravstvene dejavnosti, pri čemer se točna načrtovana vrednost (finančni načrt) za posamezno koledarsko leto določi s sklenitvijo dodatka k pogodbi, in sicer najpozneje do 30. novembra za naslednje koledarsko leto,
4. ordinacijski čas, ki ustreza obsegu programa koncesijske dejavnosti za zavarovane osebe,
5. obveznost koncesionarja, da na poziv Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije posreduje stroške zdravstvenih storitev, vključno s stroški za zdravila in medicinske pripomočke, po posameznem pacientu,
6. primarno obveznost elektronskega poslovanja med koncesionarjem in Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije ter obvezno uporabo spletnega portala Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije,
7. obveznost koncesionarja, da program koncesijske dejavnosti realizira v celoti,
8. obveznost Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije za plačilo zdravstvenih storitev, ki so del te pogodbe, glede na dogovorjeno vrsto in količino,
9. obveznost koncesionarja, da izstavlja poročila oziroma račune za opravljene zdravstvene storitve v rokih, kot jih določa ta zakon oziroma zakon, ki ureja zdravstveno zavarovanje,
10. nadomeščanje za primer začasne odsotnosti,
11. obveznost koncesionarja po kakovostni in varni zdravstveni obravnavi,
12. pogodbeno kazen v primeru kršitve pogodbenih obveznosti.
Dnevna delovna obremenitev
Novi 51.b člen ZZDej ureja vodenje dnevne delovne obremenitve za zdravstvene (so)delavce v javnih zavodih, vendar pa se uporablja tudi za zdravstvene (so)delavce, ki pri koncesionarjih opravljajo zdravstvene storitve, ki so predmet koncesije. Koncesionarji imajo torej skladno z 51.b členom ZZDej glede vodenja in poročanja v zvezi delovnimi obremenitvami enake obveznosti kot javni zavodi. Tako 51.b člen ZZDej določa:
»Za zdravstvenega delavca ali zdravstvenega sodelavca, zaposlenega v javnem zdravstvenem zavodu, se meri dnevna delovna obremenitev glede na število opravljenih zdravstvenih storitev, upoštevajoč njihovo zahtevnost oziroma kompleksnost, in sicer:
− v rednem delovnem času,
− v času, ko opravlja nadurno delo in dežurstvo,
− v času, ko opravlja delo na podlagi podjemne pogodbe pri lastnem delodajalcu,
− v času, ko opravlja tržno dejavnost.
Obseg minimalne mesečne delovne obremenitve, ki je določena na podlagi metodologije iz četrtega odstavka tega člena za posamezno delovno mesto na ravni posameznega javnega zdravstvenega zavoda in ki zagotavlja polno in kontinuirano dnevno delovno obremenitev zaposlenega, je sestavni del pogodbe o zaposlitvi in se kot merilo upošteva tudi za načrtovanje dela in organizacijo delovnih procesov. Javni zdravstveni zavod pripravlja mesečno analizo dnevne delovne obremenitve in o ugotovitvah, zlasti glede obsega opravljenih storitev po posameznem zdravstvenem delavcu in zdravstvenem sodelavcu posamezne organizacijske enote, poroča svetu zavoda in ministrstvu, pristojnem za zdravje.
Ne glede na prvi odstavek tega člena javni zdravstveni zavod dnevno delovno obremenitev spremlja tudi za zdravstvene delavce in zdravstvene sodelavce, ki pri njem delo opravljajo na podlagi podjemne pogodbe.
Enotno metodologijo za merjenje dnevne delovne obremenitve, pripravo analize delovnih obremenitev in način poročanja določi minister, pristojen za zdravje.*
Obveznost merjenja dnevne delovne obremenitve in poročanja iz tega člen velja tudi za koncesionarja oziroma zdravstvene delavce in zdravstvene sodelavce, ki pri njem opravljajo koncesijsko dejavnost.«..
*ZZDej-N določa, da Minister za zdravje, določi enotno metodologijo za merjenje delovnih obremenitev, pripravo analize delovnih obremenitev in način poročanja najpozneje v treh mesecih od uveljavitve tega zakona.
Obveznost koncesionarja ter zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev, zaposlenih pri izvajalcih v javni mreži, da se vključijo v program zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva (NZV)
Novi 51.a člen podrobneje ureja obveznost koncesionarjev, zdravstveni (so)delavcev, zaposlenih pri izvajalcih v javni mreži, glede vključevanja v NZV. Tako 51.a člen določa:
Zdravstveni delavec, zaposlen pri javnem zdravstvenem zavodu, in koncesionar oziroma zdravstveni delavec, zaposlen pri koncesionarju, se v skladu s pogoji iz 62. in 64. člena tega zakona vključuje v program zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva iz 53. člena tega zakona na območju zdravstvene regije, kjer opravlja zdravstvene storitve, oziroma sosednjih zdravstvenih regij, in sicer pri izvajalcu neprekinjenega zdravstvenega varstva iz druge in tretje alineje drugega odstavka 53. člena tega zakona. Obveznost vključevanja velja za zdravstvene delavce, ki opravljajo zdravstvene storitve znotraj vrste zdravstvene dejavnosti, ki se zagotavlja v okviru neprekinjenega zdravstvenega varstva.
Izvajalec neprekinjenega zdravstvenega varstva zdravstvenega delavca, zaposlenega za polni delovni čas, vključi v program zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva za najmanj 24 ur mesečno. V primeru zaposlitve za krajši delovni čas se minimalna mesečna obveznost zdravstvenega delavca preračuna sorazmerno glede na obseg zaposlitve za krajši delovni čas. Ne glede na prvi stavek tega odstavka se zdravstvene delavce, ki sodijo v kategorijo, za katero zakon, ki ureja delovna razmerja, določa posebno varstvo, vključi na način, da ne opravljajo nočnega in nadurnega dela.
Zdravstveni delavec, ki je dopolnil 55 let, razen če je s kolektivno pogodbo določeno drugače, se v program zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva vključuje na podlagi pisnega soglasja.
Zdravstveni delavec, ki se vključuje v program zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva na podlagi poziva izvajalca neprekinjenega zdravstvenega varstva, se vključuje na podlagi pogodbe o zaposlitvi za krajši delovni čas ali podjemne pogodbe iz 53.c člena tega zakona.
Podrobnejši pogoji zagotavljanja neprekinjenega zdravstvenega varstva ter medsebojne pravice in obveznosti, vključno z obsegom (število ur tedensko oziroma mesečno) in načinom vključevanja zdravstvenega delavca, načinom njegovega nadomeščanja in posledicami v primeru kršitve obveznosti, se v skladu s prvo alinejo točke a) osmega odstavka 5. člena tega zakona uredijo s pogodbo med delodajalcem zdravstvenega delavca in izvajalcem neprekinjenega zdravstvenega varstva.
Organizacijo in mesečni razpored zdravstvenih delavcev za zagotavljanje neprekinjenega zdravstvenega varstva na svojem območju določi izvajalec neprekinjenega zdravstvenega varstva, in sicer za obdobje naslednjih treh mesecev, pri čemer nabor zdravstvenih delavcev pridobi na podlagi pisnega poziva javnim zdravstvenim zavodom in koncesionarjem te oziroma sosednjih zdravstvenih regij za napotitev zdravstvenih delavcev, za katere velja obveznost vključevanja iz prvega odstavka tega člena. Seznam zdravstvenih delavcev iz prejšnjega stavka javni zdravstveni zavodom oziroma koncesionar pripravi upoštevajoč delovno obremenitev zdravstvenih delavcev, predvidena soglasja glede nadurnega dela iz 52.b in 52.c člena tega zakona ter morebitno uvrstitev v kategorijo, za katero zakon, ki ureja delovna razmerja, določa posebno varstvo.«
Določba torej ureja obveznost vključevanja v NZV, pri čemer je naloga koncesionarja, da se odzovejo na ustrezen poziv izvajalca NZV ter posredujejo izvajalcu NZV seznam zdravstveni delavcev, upoštevajoč delovno obremenitev zdravstvenih delavcev, predvidena soglasja glede nadurnega dela ter morebitno uvrstitev v kategorijo, za katero Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1) določa posebno varstvo (npr. starejši, invalidi, starši).
Prehodne določbe glede koncesije
Prehodne določbe urejajo tudi vprašanja uskladitve dosedanjih koncesij z novelo ZZDej-N. 46. člen ZZDej-N tako določa sledeče obveznosti za dosedanje koncesionarje in koncedente (občino oz. Ministrstvo za zdravje):
- Koncesionarji, ki opravljajo zdravstveno dejavnost na podlagi koncesijske odločbe in koncesijske pogodbe, ki je bila sklenjena pred uveljavitvijo ZZDej-N, uskladijo izvajanje dejavnosti s spremenjenimi določbami 3.a, 44.č, 44.f in 44.e člena zakona na način, da v 12 mesecih od uveljavitve tega zakona koncedentu sporočijo podatke o odgovornem nosilcu zdravstvene dejavnosti iz spremenjenega 3.a člena zakona za vrsto zdravstvene dejavnosti, ki je predmet koncesije, dejanskem lastniku iz tretjega odstavka spremenjenega 44.č člena zakona in obsegu koncesijske dejavnosti iz spremenjenega 44.e člena zakona. Če koncesionar v roku iz prejšnjega stavka ne vloži vloge, se to šteje kot razlog za odvzem koncesije iz 2. točke spremenjenega prvega odstavka 44.j člena zakona.
- Ne glede na prejšnjo alinejo se za koncesijske pogodbe, sklenjene pred uveljavitvijo Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 64/17, op. gre za ZZDej-K, ki je bil uveljavljen dne 17. 12. 2017), ki obsega koncesijske dejavnosti nimajo določenega v koncesijski odločbi oziroma koncesijski pogodbi, za obseg koncesijske dejavnosti šteje obseg, določen s pogodbo o financiranju koncesijske dejavnosti, veljavno na dan ZZDej-N. Koncedent (občina oz. Ministrstvo za zdravje) po uradni dolžnosti najpozneje v 12 mesecih od uveljavitve ZZDej-N uskladi koncesijske odločbe in v navedenem roku v podpis posreduje tudi predloge usklajenih koncesijskih pogodb. Če koncesionar v 30 dneh od prejema predloga koncesijske pogodbe ne podpiše, v tem delu velja ureditev, kot je določena v koncesijski odločbi.
- Koncesionarji, ki opravljajo zdravstveno dejavnost na podlagi koncesijske odločbe in koncesijske pogodbe, ki je bila sklenjena pred uveljavitvijo ZZDej-N, uskladijo pogodbo o financiranju koncesijske dejavnosti v skladu z novim šestim odstavkom 44.f člena zakona na način, da jim Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije v 12 mesecih od uveljavitve tega zakona v podpis posreduje predloge usklajenih pogodb o financiranju koncesijske dejavnosti. Če koncesionar v roku iz prejšnjega stavka ne podpiše pogodbe o financiranju koncesijske dejavnosti, pogodba o financiranju koncesijske dejavnosti po samem zakonu preneha veljati 30. dan po prejemu pogodbe v podpis.
Sklepno
Z uveljavitvijo novele ZZDej-N bodo morali dosedanji izvajalci zdravstvene dejavnosti uskladiti svoje poslovanje z novimi zakonskimi zahtevami z vidika dovoljenj in koncesij.
V 12 mesecih od uveljavitve zakona morajo vsi dosedanji izvajalci zdravstvene dejavnosti Ministrstvu za zdravje predložiti dokazila o izpolnjevanju nekaterih novih pogojev za pridobitev dovoljenja (npr. glede odgovornega nosilca, zavarovanja poklicne odgovornosti, vključenosti v zdravstveno-informacijski sistem, pisne izjave o sodelovanju v izrednih razmerah ipd.).
Glede začetka teka roka za vložitev vloge za verifikacijo prostorov in opreme pa pojasnjujemo, da je ta odvisen od tega, kdaj bo Minister za zdravje izdal podzakonski predpis, ki ga predvideva ZZDej-N, pri tem pa je dolžina roka (12/18/24/30 mesecev) odvisna od zadnje verifikacije prostorov in opreme.
Dosedanji koncesionarji morajo v roku 12 mesecev od uveljavitve ZZDej-N koncedentu (ministrstvu ali občini) posredovati podatke o odgovornem nosilcu zdravstvene dejavnosti, ki izpolnjuje nove pogoje iz ZZDej-N, dejanskem lastniku (tj. fizični oseba, ki koncesionarja končno nadzira, ga obvladuje ali v njegovem imenu opravlja zdravstveno dejavnost, ki je predmet koncesije) in obsegu koncesijske dejavnosti.
Prav tako morajo koncesionarji uskladiti obstoječe pogodbe o koncesiji ter pogodbe o financiranju koncesijske dejavnosti z novo zakonodajo, pri čemer bodo s strani koncedentov in ZZZS prejeli v podpis nove predloge pogodb (še pred tem pa bodo prejeli odločbo o spremembi dosedanje koncesijsko odločbe).
Koncesionarji so dolžni tudi:
- zagotoviti zaposlitev zdravstvenih (so)delavcev, ki opravljajo koncesijske storitve (podjemne ali podobne pogodbe po ZZDej-N niso več ustrezna pravna podlaga za opravljanje koncesijskih storitev, razen za primer začasnega nadomeščanja koncesionarja oziroma pri njem zaposlenih),
- voditi ločene računovodske evidence za koncesijsko in tržno dejavnost (podrobnejša navodila v zvezi z razmejitvijo vrst prihodkov in odhodkov po opravljenih storitvah v okviru javne zdravstvene službe in tržne dejavnosti, ki jo opravljajo javni zdravstveni zavodi in koncesionarji, bo določi minister za zdravje),
- izvajati nadzor nad delovno obremenitvijo zaposlenih (enotno metodologijo za merjenje dnevne delovne obremenitve, pripravo analize delovnih obremenitev in način poročanja bo določil minister za zdravje),
- skupaj s svojimi zaposlenimi sodelovati pri izvajanju neprekinjenega zdravstvenega varstva (NZV).
Zdravniška zbornica Slovenije vabi vse zasebne izvajalce brez koncesije in koncesionarje, da skrbno preučijo sprejete novosti in pravočasno prilagodijo svoje delovanje noveli ZZDej-N, pri čemer izpostavlja, da do uveljavitve ZZDej-N velja še dosedanja ureditev.
Oddelek za pravne zadeve